Just nu, när köksträdgården vilar, så lägger jag mer arbetstid vid datorn. Bokföringen är ikapp, det finns en grovplanering för växtföljden och i veckan ska jag göra klart växtnäringsberäkningen. Men jag lägger också tid här, på hemsidan. Den ska få en bättre look som passar företaget bättre och den ska förhoppningsvis kunna bli en större del av marknadsföringen (hu, det ordet får mig att rysa!).
Att nå ut till människor och sprida sitt budskap är inte alltid enkelt som egenföretagare. Att dessutom tycka att pr är en av de mindre roliga delarna av arbetet hjälper inte. Ett smidigt sätt är ju att använda sociala medier. Både att bygga konton och skaffa följare men också faktiskt sponsrade annonser där. Det har hittills varit min huvudkanal. Men, det skaver.
Jag ser många exempel där konton på sociala medier hackas eller bara stängs ner av Meta utan närmare förklaring och utan chans att få dem tillbaka. Att bara bli av med all kontakt med kunder utan att kunna göra något åt det skulle förstås vara katastrof. Sedan finns det också flera moraliska problem med Meta tycker jag och det gör också verkligen att jag vill komma därifrån. Så, nu blir det hemsidefokus.
Det här är ju ett försök till blogg. (Hoppas jag kan hålla i!) Jag funderar på ett nyhetsbrev också, eller allra minst en mejllista för att kunna nå ut när mina konton plötsigt försvinner. Och så ska ju själva hemsidan bli snyggare och enklare att navigera - vilket tar mer arbetstid att ordna än man kan tro. Bäst jag sätter fart!


