Idag kom vitlöken ner i jorden. Blött och geggit var det, men alltid lika skönt när det är gjort! För mig har just sättandet av vitlök kommit att markera skiftet mellan säsonger. Det känns som att allt som händer före vitlöken tillhör säsongen som gått och allt jag gör efter rör nästa säsong. Så gott nytt odlingsår till er allihop!

I år odlar jag bara en halv bädd vitlök och tänker öka på mängden purjolök istället. Och när jag säger "bara" så menar jag ändå 40 löpmeter, så det kommer ändå bli vitlök så det räcker. Jag använder bara eget utsäde och sorterna heter "Messidrome" och "Theradrom".

Om du själv vill odla vitlök så är det absolut inte för sent än. Helst ska de ner i jorden ett par veckor innan tjälen sätter sig, men det går (nästan) lika bra att sätta dem fram till ett par veckor efter den går ur också - det blir skörd ändå.

Den bäst bevarade hemligheten med att få till sin vitlöksodling är att den behöver näring, och då främst kväve, väldigt tidigt. Så tidigt att kvävet i jorden faktiskt inte är tillgängligt pga kyla. Så på vårkanten när vitlöken tittat upp en liten bit - se till att ge den extra kväve. Om du hobbyodlar är mitt stående tips att använda guldvatten, alltså din egen urin utspätt med vatten 1:9. Det är det absolut mest miljö- och klimatsmarta du kan göra. Dessutom är det gratis och du har det alltid hemma. Sedan upprepar du det varannan eller var tredje vecka tills jordtemperaturen kommit upp sig lite och grundgödslingen kan kicka in, (typ framåt maj). Och vips har du stora, fina vitlökar att skörda till sommaren. =)